Szilágyis Diákkör (SZDK)

MENÜ

Interjú Csépányi Istvánnal, a matek diákkör részt vevőjével

Legújabb interjúnkban Csépányi. Istvánt (később I) kérdeztük arról, miért érdemes járni erre a diákkörre. Ezen felül persze sok egyéb érdekes dolgot is megtudhattunk tőle. A beszélgetőpartner Csorba Benjámin (később B) SZDK-elnök volt, aki a matek diákkört is szervezi. Következzen az interjú: 

B: Szia! Te voltál az egyetlen, aki kivétel nélkül mindegyik matek diákkörre eljött, ezért választottalak téged interjúalanynak. Látszik, hogy fontos neked ez, miért éri meg járni a diákkörre? 
I: Szia! Hát igen, mindig jövök. Megéri, mert felkészülök versenyekre. Mert sok érdekes példát nézünk meg és sok új dolgot tanulok. 
B: Igen, a versenyzés… Te is sok versenyen voltál már. Mik a legjobb eredményeid? 
I: 6. osztályban a Varga Tamás matekverseny döntőjében országos 3. lettem. Kétszer megnyertem már a Zrínyi verseny megyei fordulóját és bejutottam a döntőbe. Tavaly a Szilágyi matekversenyét is megnyertem. 
B: Ezek nagyon szép eredmények. Gratulálok hozzájuk! Biztos itt is sok szép eredményt fogsz még elérni. Honnan van ez a nagy lelkesedésed? 
I: Honnan nincs másoknak?! 
B: Hát igen, a matekot csak szeretni lehet és lelkesedni iránta, ebben egyetértünk, ez nekünk magától értetődő. Jól megfogalmaztad ezt még Szolnokon, az Erdős iskolában, amikor azt mondtad, hogy „a matekot nem szeretni olyan, mint nem lélegezni”. Jó érzés ilyet hallani másoktól is. Viszont ez azért nagy többletmunkát is jelent. Megéri ez? 
I: Mindenképpen megéri, mert van lehetőség magasabb színvonalon matekot tanulni a diákkörön. 
B: Hát igen, jó, hogy te így gondolod. Sokan viszont azt mondják, azért nem járnak diákkörökre, szakkörökre, mert sokat kell tanulniuk. Manapság sok kritika éri az oktatásügyet az új tanterv megemelt óraszámai, a 8 órák, a mindennapos testnevelés, a kötelező „önkéntes” munka és egyebek miatt a diákok részéről. Tényleg lehet ez az oka annak, ha valaki nem jár diákkörre, szakkörre? 
I: Nem is sok a tanulás, nem is kell sokat tanulni a matekon kívüli órákra, fél órát szoktam átlagban. 
B: Viszont te azért az átlagnál jóval tehetségesebb vagy, másoknak többet kellhet. 
I: Valóban lehetne kevesebb tölteléktárgyat beletenni az oktatásba, de azért valahogy így is megoldható. 
B: Hova jársz még diákkörre, szakkörre? 
I: Más diákkörre nem járok, viszont Szabó Miklós tanár úrhoz fizikaszakkörre igen. 
B: Van olyan témájú diákkör, amire ha esetleg lenne, szívesen járnál? 
I: Sakk diákkörre biztos, hogy járnék, ha lenne. 
B: És nem akarod majd te megszervezni? 
I: Azért nem tudok olyan jól sakkozni. Ehhez sok idő és felszerelés is kéne. 
B: És később, ha nagyobb leszel, lennél esetleg tag helyett vagy mellett szervező is? 
I: Ha lenne rá jelentkező, továbbvinném a matek diákkört utánad. 
B: Ennek nagyon örülnék, már gondoltam is rá, hogy mi lesz a matek diákkörrel, ha elballagok, és a te tudásoddal szerintem magas színvonalon meg is tudnád szervezni. Idén milyen versenyeken indulsz? 
I: A Zrínyin, Arany Dánielen, Kengurun, Bolyai csapatversenyen, Mikola fizikaversenyen, Mátrai fizikaversenyen. 
B: Én több éve nézem és várom, hogy legyen valaki új versenyző matekból, akinek esélye van hozzám hasonlóan bejutni a legtöbb matekverseny döntőjébe és ott minél eredményesebben versenyezni. Eddig nem láttam olyat, akiben esély mutatkozott volna erre, benned viszont a lelkesedést, a szorgalmat és egyebeket tekintve szinte a kilencedikes kori önmagamat látom, sőt vannak olyan általános iskolás eredményeid, amik az enyémeknél is jobbak. Persze majd az idő eldönti, hogy jól látom-e ezt most. Mik a céljaid idén a versenyeken?
I: Köszi, hogy ilyen jó véleményed van rólam, igyekezni fogok. Szeretnék bejutni az Arany Dániel verseny döntőjébe és ott a célom benne lenni az első 10-ben, a Zrínyin szeretnék megyei 1. lenni, szeretnék részt venni a Nemzetközi Magyar Matematikaversenyen és ott is az első 10-ben benne lenni. A jövő heti Felvidéki Matematikaversenyen szeretnék az első 6-ban benne lenni. 
B: Sok sikert ezekhez a versenyekhez, nagy terveid vannak! Viszont sokan azt gondolják, én persze nem, hogy a matekosok közösségi élete fordítottan arányos a matekeredményekkel. Te mit gondolsz? 
I: Nem értek egyet, mert nincsen összefüggés a matek és a szociális élet között. 
B: Ezt mutatja a diákkör is. Szabadidődben mit csinálsz? 
I: Alszok, eszek, néha gépezek. 
B: Te most jöttél a Szilágyiba. Hogy érzed magad? Mit gondolsz a Szilágyi legnagyobb előnyének? 
I: Jó iskola, jól érzem magam, a legjobb Szabó Miklós tanár úr szakköre. Jó a légkör, magas szinten van lehetőség egyes tantárgyak tanulására. 
B: Én is szeretem tanár úr szakkörét. A többivel is egyetértek. Mi a véleményed az SZDK egészéről? 
I: Jó, hogy van ilyen lehetőség, hogy a meglévő diákkörökre el lehessen járni és jó hangulatú környezetben lehessen a kedvenc elfoglaltságaidat csinálni. 
B: Igen, ezért is találtam ki, és hoztuk létre az alapító tagokkal ezt. Persze a diákkörökön túl többről is szól az SZDK. Te milyen diákkörön túli programnak örülnél? 
I: Közös mozizásnak a diákkör résztvevőivel, esetleg kártyázásnak, ahol persze csak „nézném, ahogy a nagykorúak söröznek”. 
B: Jó ötlet, majd felvetjük diákkörön. Voltál kihelyezett diákkörön is Ózdon a Szilágyit népszerűsíteni. Milyen volt? 
I: Jó volt találkozni a régi ismerősökkel, régi tanáraimmal. 
B:Ez mindig jó érzés. Nekem nincs több kérdésem. Szeretnél még valamit mondani?
I: Már nem. 
B: Én még szeretném neked is még egyszer megköszönni a végső vereség ellenére a Legszöszösebb végzős szavazás során nyújtott nagy segítségedet. Köszi az interjút is!

 

Asztali nézet